مدرسه امام خمینی (ره) شهر قره بلاغ

مدرسه متوسطه اول (راهنمایی) امام خمینی (ره) دوگان

مدرسه امام خمینی (ره) شهر قره بلاغ

مدرسه متوسطه اول (راهنمایی) امام خمینی (ره) دوگان

اسکرول بار

مدرسه امام خمینی (ره) شهر قره بلاغ
مدیر مدرسه: امین حرمانی
معاونین: مختار مرادیان و کوروش یزدان پرست
مدیر مسئول سایت: علی محبی

تقویم شمسی

نویسندگان

وضعیت آب و هوا

تبدیل تاریخ

{مطالعات هشتم درس 6}

۱- دعوای کیفری مربوط به عملی است که برای مرتکب آن, دادگاه مجازات تعیین می کند ولی برای دعوای حقوقی دادگاه مجازاتی درنظرنمی گیرد و فقط مرتکب عمل رابه دادن حقوق قانونی دیگران یا انجام تکالیفش ملزم می سازد.

۲- طرح شکایت کیفری را می توان درکاغذ معمولی انجام داد ولی برای طرح دعوای حقوقی ، ادعا و شرح آن حتماً باید در ورقه مخصوصی بنام دادخواست نوشته شود والاً مورد پذیرش قرار نمی گیرد.

۳- در شکایت کیفری رسیدگی بدواً در مرجعی بنام دادسرا و بعد از انجام تحقیقات در کلانتری و دادسرا , در دادگاه عمومی صورت می پذیرد. ولی دادخواست حقوقی باید حسب مورد در دادگاه حقوقی و یا شورای حل اختلاف طرح گردد.

4- درشکایت کیفری, به شکایت کننده شاکی گفته می شود, به طرف او مشتکی عنه و یا متهم گفته می شود وبه موضوع پرونده نیز اتهام می گویند. اما در دعوای حقوقی , به مدعی خواهان می گویند. به طرف او(مدعی علیه) خوانده گفته می شود و به موضوع پرونده هم خواسته می گویند.

5- هزینه دادرسی طرح شکایت کیفری و طرح دعوای حقوقی متفاوت است.

6- برای دعوت کردن طرف شکایت کیفری(متهم) به دادگاه ورقه ای بنام احضاریه برای او فرستاده می شود ولی برای دعوت کردن طرف شکایت حقوقی(خوانده) از ورقه ای بنام اخطاریه استفاده می نمایند .

7- در شکایت کیفری, اگر متهم (مشتکی عنه)به احضاریه توجه نکند و در وقت تعیین شده خود را به مرجع قضایی معرفی نکند, او را جلب و به اجبار به دادگستری می برند ولی در شکایت های حقوقی اگرخوانده به موقع حاضر نشود , منتظر او نمی مانند و ممکن است حق را به خواهان بدهند.

8- اکثریت دعاوی کیفری پس گرفتن شکایت از طرف شاکی و رضایت او رسیدگی متوقف نخواهد شد (مثل شکایت راجع به رشوه, قتل, زنا و.. ) اما در دعاوی حقوقی با استرداد دعوی رسیدگی به پرونده متوقف خواهد شد.

 

خلاصه درس 6 مطالعات هشتم

 

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۸/۰۸/۱۲
علی محبی

نظرات  (۱)

سلام دمتون گرم من فقط توضیح مختصری میخواستم تا بتونم امتحانمو خوب بدم

چون یکی از سوالاش این بود

ولی کامل توضیح دادید

ممنونم از توضیحات جامع و کامل تون 🌹

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی